Ars longa, vita brevis

Paphnutius

Paphnutius

Nem baj, ha megkönnyezed

Netes történetek Arvo Part zenéjére

2023. szeptember 05. - Paphnutius

images_13.jpg 

Nem baj, ha megkönnyezed

Netes történetek Arvo Part zenéjére

 

"A szelet nem irányíthatod, de vitorlásodat igen." Arvo Pärt

Arvo Pärt (Paide, 1935. szeptember 11.) észt zeneszerző, az egyházi zeneszerzés legkiemelkedőbb ma élő képviselője. Zenéjét a gregorián énekek inspirálták. A minimalista stíluson belül saját fejlesztésű komponálási technikája az ún. tintinnabuli. Művészetéért a Pápa is kitüntette.

Leghíresebb műve a Spiegil im Spiegel - Tükör a tükörben.

Ezt a csodálatos darabot először a Mezzo tévében hallottam. Aztán újra feltűnt Gus Van Sant megdöbbentő és megosztó drámájában, a Gerryben. A mű zongorára és csellóra íródott és talán a legnépszerűbb kortárs zenemű. A You Tube-on sok változata található és százával születnek a hozzászólások. Azt javaslom, hogy ennek a csodás muzsikának a hallgatása közben olvasd el a kommenteket, amiket számodra kiválogattam és lefordítottam.

Ne szégyelld, ha közben sírnod kell. Mások is megkönnyezik.

@DG-mr7qo, 1 évvel ezelőtt

A feleségem hetekkel azelőtt halt meg. Utána hallottam ezt először 73 évesen. A konyhámban voltam, és térdre kényszerültem. Egyszerűen abbahagytam mindent, amit csináltam. Olyan nyugtató, olyan csendes. Egyszerre tett szomorúvá és boldoggá. Valaki egy kommentben azt írta, hogy egyszerre sír és mosolyog. Úgy tűnik, minden alkalommal ezt teszi velem, amikor hallgatom. Utána mindig nyugodtabbnak érzem magam.

Ha a világon mindenki ezt hallgatná, akkor nem hiszem el, hogy lennének háborúk.

 

@dawnhenry2332, 3 évvel ezelőtt (A kovid idején)

Minden, ami mostanában a világban történik, ez volt a megnyugtató ellenszer, amire szükségem volt. A karantén lehangoló és félelmetes. Hirtelen megnyugodtam ettől a nemes, édes és varázslatos darabtól. Békét és sok szeretetet mindenkinek.

 

@claireford-hutchinson2841, 3 évvel ezelőtt

A férjem több mint 20 éve Parkinson-kórban szenvedett, majd 5 héttel ezelőtt gyógyíthatatlan agydaganatot diagnosztizáltak nála. Tegnap reggel, mielőtt meghalt egy hospice osztályon, ahol 12 napon keresztül csodálatosan ápolták, bekapcsoltam a rádiót, és ez a csodálatos zene szólt. Olyan megnyugtató volt. Alig két és fél órával később a drága férjemmel voltam, amikor békésen meghalt.

 

@sandib3793, 8 hónappal ezelőtt

Nemrég volt szívrohamom, majd műtétem. Most pedig várok és reménykedem, hogy nem merül fel új probléma. Akkor hallgatom ezt a darabot, amikor szorongok. Megnyugtatja a szívemet, megnyugtatja a lelkemet. Engedi, hogy lélegezzem.

 

@misled_perceptions, 1 évvel ezelőtt

2019-ben hallottam először ezt a dalt. Félúton Texasba, miután feltételesen szabadultam a börtönből. Szabadulásom előtt egy intenzív drogprogramba kerültem, ahol azt a nehéz feladatot vállaltam, hogy magamba nézzek, és felfedezzem, ki is vagyok valójában. Hónapokig tartó düh, gyűlölet, tagadás és belső küzdelem után végre kibékültem a sötétségemmel. Ez a dal megmutatta nekem, hogy van még remény, öröm és csoda a világon. És semmi rossz nincs abban, ha búcsút mondasz mindannak, amit valaha ismertél, kilépve abból a burokból, amiben voltál.

 

@steviedimmick, 5 évvel ezelőtt

8 hete veszítettem el a férjemet és most itt ülök zokogva. Mégis hálás vagyok, keresem a szavakat, hogy elmondhassam, milyen sokat jelentett ez a zene nekem és a férjemnek, Jonathannak. Köszönöm!

 

@radiantheartwoman, 1 évvel ezelőtt

Pár hete hallottam először 42 évem alatt. Minden hangon lógtam, miközben a zene szív húrjait mozgatta. Ebben a zenében benne van a gyengédség és a szeretet esszenciája és a veszteség fájdalma, az élet nehézsége. Éreztem az idő kezdetét és végét. Sírva ültem a kocsimban a sötétben a legvégéig, és azt kívántam, bárcsak tovább tartana... pontosan így érzek a házasságommal, miközben egy fájdalmas váláson megyek keresztül. Isten bizonyára minden hangot a zeneszerző fülébe súgott, amikor ezt írta.

 

@juliebrenneise4314, 1 évvel ezelőtt

Ezt a dalt a The Good Place sorozatutolsó epizódjából ismerem, és rájöttem, hogy a mélyen szívszorító és gyönyörű Wit című filmben már hallottam. Már órák óta csak ezt hallgatom, újra és újra. Ez a dal, és különösen ez az előadás, gyönyörűen és gyengéden töri össze a szívemet. Olyan érzés, mintha egy szívem, amely érezte a legjobbat és a legrosszabbat, amit csak a sors kínálhat és még mindig a szeretet mellett dönt. Nagyon köszönöm ennek az előadásnak a szépségét.

 

@PlayItAgainLouder, 4 évvel ezelőtt

A cselló lélegzik, míg a zongora szíve békésen dobog.

 

@CUITKIN, 6 évvel ezelőtt

10 éve született a bátyám első unokája. Nem fejlődött a szervezete, folyadék volt a tüdejében, szabálytalan volt a légzése.  Azt mondták a családnak, hogy ne reménykedjenek, menthetetlen beteg. A bátyám kapott egy felvételt ebből a zenéből, és azt mondta a csecsemő intenzív osztályon, hogy folyamatosan játsszák az unokája mellett. Aztán a légzése fokozatosan összhangba került ennek a zenének az egyenletes, lassú ritmusával, és teste elkezdett normálisan működni. Most egy egészséges, gyönyörű lány, aki imád táncolni.

 

@garyswift5, 13 nappal ezelőtt

Imádom ezt a zenét. Annyira pihentető és lelkesítő, hogy a belső béke állapotába visz. Általában fejhallgatón keresztül hallgatom, miközben a Tai Chi-t gyakorlom. A kombinált hatás mámorító.

 

@cellopets, 4 évvel ezelőtt

Annyira megindító ez a darab, ahogy itt játsszák, és az összes hozzászólás, hogy itt ülök, sírok és mosolygok egyszerre. Hálát adok az Istennek ezért a zenéért és a jó emberekért.

 

@gerardfangeau7162, 5 hónappal ezelőtt

Újra és újra meghallgatom ezt az interpretációt. Lenyűgöz a cselló és zongora mély hangzása, egyensúlya, tökéletes tempója. Órákig el lehet hallgatni.

 

@NordANvideos, 2 évvel ezelőtt

Ma 2020. szeptember 11-e van, és Arvo Pärt mester 85. születésnapját ünnepli. Milyen csodálatos emberi lény. Pár hete családunk meglátogatta a Tallinn melletti Laulasmaában található központját. Miközben vettük a jegyeinket, kaptunk egy telefont (ebben a látványos épületben lehet hallgatni a zenéjét, miközben körbe-körbe járkálunk). A kamasz fiam azt mondta, hogy "Hello", megfordultam, és ott volt a Mester. Mosolygott ránk olyan kedvesen, mintha mi is fontosak lennénk ezen a váratlan találkozáson. Ivott egy csésze kávét, vagy teát, és elindult a könyvtárba. Mindannyian ott álltunk, csodálkozva. Valóban, Arvo Pärt volt. Központja egy gyönyörű fenyőerdőben található. Ez is az oka annak, hogy ellátogass Észtországba, amint vége a járványos őrületnek. Nem garantálom, hogy személyesen találkozol vele, de egy próbát megér. Spiegel im Spiegel.

 

@AngieKo69, 1 évvel ezelőtt

Ez a zene egy holisztikus terápia: megnyugtatja és rendezi az elmét, a szellemet, a testet és a lelket

 

@stuartmcdonald2974, 2 évvel ezelőtt

A lányom kéthetes korában szívrohamot kapott. 6 hetet töltött az intenzív osztályon, gépekhez kötve. Az orvosok azt mondták, hogy meg fog halni, de életben maradt. Nem igazán tudták, miért. De én igen. Újra és újra játszottam ezt a dallamot a szobájában az intenzív osztályon. Köszönöm Arvo Part. Köszönök mindenkinek mindent. Mindenkit szeretek. Főleg azokat, akik előadták és aki csinálta ezt a zenét. Ez egy áldás. Béke.

 

@user-cn1he6fj2o, 1 évvel ezelőtt, Ukrajna

Mély sötétség borult országomra, úgy tűnik, nincs remény a következő napkeltére... De ez a remekmű segít racionálisnak lenni, rendben lenni... Köszönöm mindenkinek, aki a háború, a gyilkosságok, a Gonosz ellen van.

 

@kimgordon1634

2 évvel ezelőtt

Hajnali 3-kor hazafelé tartottam egy halálos hospice látogatás után, amikor először hallottam ezt a dalt. A halál nem volt könnyű, és miközben a családot nyugalommal hagytam el, belül továbbra is izgatott voltam. Bekapcsoltam a klasszikus zenei állomást, és ez elkezdődött. Olyan békét és vigaszt adott nekem. Sírtam.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paphnutius.blog.hu/api/trackback/id/tr8118208297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása