Ars longa, vita brevis

Paphnutius

Paphnutius

Renoir - A festő és modelljei

Színes beszámoló a kiállításról

2023. december 19. - Paphnutius

00_szepmuveszeti_muzeum_renoir_kiallitas_2023_12_15.jpg

Szépművészeti Múzeum Renoir kiállítás

Renoir - A festő és modelljei

Szépművészeti Múzeum, Budapest

2023. 09. 22. – 2024. 01. 07.

 

Szerintem sokkal többen kedvelik a festészetet, mint ahányan rászánják az időt és kifizetik a nem olcsó belépőt (6200 Ft), hogy felkeressenek egy ilyen kiállítást. Ezért nem gondolom feleslegesnek, hogy egy blogbejegyzést rászánjak és mások is láthassák Renoir képeit.

 01_renoir_elokep.jpg

Jobban kedvelem a dinamikus képeket, amelyeken haladás, fejlődés, történet van, az újító stílusokat, amelyek elgondolkoztatnak, vagy meghökkentenek. Még a tájképeket, vagy a csendéleteket is, mint a portrékat, mégis előre tudtam, hogy Renoir kiállítását nem fogom kihagyni. …és így is történt.

02_renoir_20_evesen_1861.jpg Renoir 20 évesen, 1861 körül, Üvegnegatívról készített levonat, Musée d’Orsay

Jó részt portrékat kölcsönöztek, főleg két párizsi múzeumból (Musée d’Orsay és a Musée de l’Orangerie) és Renoir impresszionista korszakából is pár fontos művét. A Szépművészeti Múzeum 2019-ben, a magyar állam pénzügyi támogatásával megvásárolta a mester Fekvő női akt (Gabrielle) című, valóban nagyszerű, kései remekművét, így mondhatni, hogy e festmény köré szervezték a tárlatot.

 03_renoir-claude_monet_1875.jpg

Claude Monet portréja, 1875. Musée d’Orsay. Monet portréja rendkívül kidolgozott és alapos munka. Írta Émile Zola, a híres francia író, a második impresszionista kiállításról készült írásában, ahol ezt a képet is kiállították.

Azt kell mondjam, hogy Renoir portréi fantasztikusak. Élethűek, sok esetben történeteket sugallnak, még a magamfajta laikus számára is. Nem is kell tudni, ki van a képen. A tekintet, a testtartás, az öltözet, a háttér, mind-mind mesél a modellről és a korról. 04_renoir-a_hinta_1876.jpg

A hinta, az impresszionizmus és Renoir művészetének egyik emblematikus képe, 1876-ból. Musée d’Orsay. Amire érdemes figyelni, a kép két központi alakjának testhelyzete és a többi alak nézése. Ezek által a szemlélődő bevonódik a történetbe.

Számos alkotás ábrázolja családtagjait, főleg a feleség és valamelyik gyermek a fő téma. Talán a legszívesebben megörökített gyermeke Jean, aki később a francia filmművészet egyik hatalmas alakja lett és leforgatta a filmtörténelem néhány jeles alkotását. Saját nevét használta, Jean Renoir néven vonult be a filmtörténelembe.

05_renoir-alvo_lany_1897.jpg 

Alvó lány, 1897. Oskar Reinhard Collection, Svájc. A kép kissé szokatlan beállítású abban a korban. Már akkor készült, amikor Renoir levetni készült magáról az impresszionizmust és a régi mesterek felé fordult. Itt Ingres és Delacroix hatása látható. Különösen szép a bőr gyöngyházszerű tónusa, amihez nagyon apró ecsetvonások és precíz színkezelés szükséges.

A többi portrén pedig festőkortársai és azok családtagjai, vagy a háztartási személyzet szolgál modellként.

06_renoir_festodoboza_es_palettaja_1910_utan.jpg

Renoir festődoboza és palettája 1910 után

07_renoir-julie_manet_1877_1.jpg

Julie Manet, 1877. Musée d’Orsay. A portrén Renoir híres festő kortársának és barátjának, Manet-nak lánya látható.

08_a_harom_fekvo_akt_egyben.jpg

 A három fekvő akt egyben, itt látható először. A középső, amelyiket megvásárolta Szépművészeti Múzeum.

09_renoir-fekvo_akt_1903_szepmuveszeti.jpg

Fekvő akt (Gabrielle), 1903, Szépművészeti Múzeum. Tisztelgés Tiziano és Ingres művészete előtt. A kép 1907-ben már látható volt Budapesten. Gabrielle Renard dajkának érkezett Renoir házához, de fokozatosan a mester legfontosabb múzsájává vált. Legjobban Jeannal jött ki, de a legkisebb fiú Claude is kedvelte. 1959-ben hunyt el.

10_renoir-gyermeket_szoptato_no_1893-94.jpg

Gyermeket szoptató nő, 1893-94 A képen anyja, Aline szoptatja a csecsemő Jeant. Aline modellként jött a Renoir házhoz, 1888-ban.

11_renoir-jean_renoir_varras_kozben_1898.jpg

Jean Renoir varrás közben, 1898. A mester nem engedte, hogy fia szőke haját levágják, így aztán szinte lánynak látszik.Jean felnőttként szóvá is tette, hogy apja mindig lánynak festette.

12_renoir-claude_renoir_bohocjelmezben_1909.jpg

A legkisebb gyermek Claude Renoir, bohócjelmezben, 1909, Renoir másik fia van a képen. Musée de l’Orangerie. Ezzel a képpel Renoir Jean-Antoine Watteau előtt tiszteleg, akinek bohócot ábrázoló képe a Louvre egyik főműként tisztelt kincse, napjainkig.

13_renoir-no_napernyovel_a_kertben_1875_reszlet.jpg

Hölgy napernyővel a kertben, 1875 részlet. Madrid, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.  Egy csodás impresszionista festmény, kulcsjelenetét emeltem ki.

14_renoir-osveny_az_erdoben_reszlet_1874-77.jpg

Ösvény az erdőben, részlet, 1874-77, Hasso Plattner Collection. Túlburjánzó impesszionizmus. A kép élőben annyira sűrű és élettel teli, szinte zsongó, hogy a kép közepén lévő alakot először észre sem vettem. Ezt a részletet emeltem ki.

15_renoir-fiatal_lanyok_zongoranal_1892.jpg

Fiatal lányok zongoránál, 1892. Musée de l’Orangerie. Az ünnepelt francia költő, Stéphane Mallarmé unszolására, a francia állam megrendelte ezt a festményt Renoirtól. Ez volt az első állami megbízása. Nagyon komolyan vette. Hat változatot festett olajjal, de készültek más verziók és képtanulmányok is. A kiállításon két változat látható. Ez lett a befutó.

16_renoir-fiatal_no_fekete_kalapban_1880-85.jpg

Fiatal nő fekete kalapban, 1880-85 Lille, Palais des Beaux-Arts

Itt a végére egy személyes kedvenc. Finom ábrázolás egy hölgyről. A kép a realista portréfestés és az impresszionimus jegyeit is magán viseli. A több, mint 80 festmény, több tucat grafika, szobrok, rézmetszetek, bronz szobrok, eredeti, Renoir illusztrációkat tartalmazó könyvek megtekintése során ez maradt a legmegkapóbb.

17_paul_auguste_renoir.jpg

 Paul Auguste Renoir életvidám fotója

1892-től jelentkeztek nála a Rheumatoid arthritis, vagyis a sokizületi rheuma tünetei. Ennek során a kéz és a láb ízületei gyulladnak be, válnak görcsössé, göcsörtössé. Renoir haláláig, 1919-ig szenvedett ebben a szörnyű fájdalmakkal járó betegségben. Utolsó éveiben már székéből felállni sem tudott, 4 szolgáló vitte székestől. Ágyában még a takarót sem tudta magán elviselni, ezért egy félkör alakú, csőszerű keret alá fektették és azt takarták be. Családja minden éjjel jajveszékelését hallgatta.

18_renior_oregkori_kepe.jpg

 Az öreg, beteg Renoir. A fotót a festő öregkoráról készült archív filmből fotóztam ki.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paphnutius.blog.hu/api/trackback/id/tr7418284119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása