Bécs, a Belvedere kincsei, 1. rész
Amikor a Bécsi Belvederéről beszélünk, a Felső-Belvedere palotára gondolunk. Itt látható egy hatalmas festménygyűjtemény. Savoyai Jenő herceg (1633–1736), a sikeres hadvezér és művészetbarát Lukas von Hildebrandttal építtette magának a Belvedere nevű nyári palotát – akkor még Bécs városkapui előtt.
A Belvedere nem csak pompás barokk kastély, hanem Ausztria egyik legértékesebb műgyűjteményének is otthont nyújt, amely magáénak tudhatja Gustav Klimt, Egon Schiele és Oskar Kokoschka néhány főművét.
A fő látványosság Klimt A csók című alkotása, de Monet képek és Rodin szobrok is láthatók itt. Sok-sok egyéb ritka alkotás is, nem is beszélve magángyűjtők itt kiállított darabjairól. A kiállítás 800 év művészettörténetét mintegy 400 művön keresztül mutatja be. Szeretnék néhány fontos művet megmutatni ezek közül:
Klimt – A csók - Szerelmespár, Olaj, vászon, AU-Ab-Pb-Pt-Zn, 1908-9 180 x 180 cm
Gustav Klimt 1862-ben született Bécsben, egy aranyműves fiaként. Tanulmányait a bécsi Képzőművészeti Iskolában végezte, és hamar elismertté vált dekoratív falfestményeivel. Élete nagy részét Bécsben töltötte, ahol 1918-ban spanyolnátha következtében hunyt el.
„A csók” (1907–1908) Klimt legismertebb alkotása, amely egy ölelkező párt ábrázol arany háttér előtt. A kép az intimitás, a szerelem és a testi-lelki egyesülés szimbóluma, miközben gazdag díszítése és aranyhasználata ikonikus stílusjegyévé vált. A festmény az osztrák kultúra egyik legismertebb műalkotása.
Gustav Klimt - Johanna Staude, 1917-18
Klimt legismertebb műveiből itt látható néhány. Gyakran használt aranyfüstöt, dekoratív mintákat és szimbolikus elemeket festményein. Műveiben keverednek a klasszikus elemek a modern szecessziós stílussal. Az emberi testet érzéki, gyakran erotikus módon ábrázolja.
Gustav Klimt - Fritza Riedler, 1906
Gustav Klimt - Mathilde Trau, ca 1893
Gustav Klimt - Nyaraló kertje napraforgóval, 1906
Jelentősök tájképei, csendéletei is, amelyeken felismerhető egyéni stílusa.
Gustav Klimt - A Kammer kastélyhoz vezető út,1912
A bécsi szecesszió egyik vezető alakja volt, művészete az Art Nouveau jegyeit viseli. Képeit díszítettség, stilizált formák és szimbolizmus jellemzik.
Gustav Klimt - Kammer kastély az Attersee-nél III. 1906
Gustav Klimt - Anya két gyermekével - Család, 1906
Alfred Wickenburg (1885 - 1978) osztrák festő kubista stílusú festménye
Rinaldo and Armida (Vienna, Belvedere), 1923, olaj, vászon, 110 x 149.5 cm.
Rinaldo d'Este, keresztes lovag Tasso A megszabadított Jeruzsálem c. eposzában. Jeruzsálem ostrománál párbajban megsebezte Argantét, majd utóbb, ugyancsak párbajban, megölte egy vezértársát, aki súlyosan megsértette, és ezért Goffredo száműzte a táborból. Idővel halála híre ért a keresztény sereghez, de ez álhírnek bizonyult, mert ő szabadította ki ötven lovagtársát, akik Armida fogságába estek. Ezután azonban ő került a szép varázslónő hatalmába, és egy bűvös sziget tündérkertjében szerelmi gyönyörök közt élt vele. Forrás – Arcanum.
Alfréd Réth-Kompozíció, 1937
Réth Alfréd, született Róth Alfréd (Budapest, 1884. február 29. – Párizs, 1966. szeptember) Franciaországban alkotó magyar festő, az avantgárd művészet fontos képviselője, az École de Paris művészcsoport tagja. Inkább francia festőként tartják számon. Forrás – Wkipédia.
Bortnyik Sándor-Címtelen, 1923
Bortnyik Sándor (Marosvásárhely, 1893. – Budapest, 1976.) magyar festő, grafikus. A magyar absztrakt konstruktivizmus egyik jelentős képviselője. Forrás – Wkipédia.
Friendsreich Hundertwasser-Hosszú ösvény, 1955
Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser (eredetileg Friedrich Stowasser) (Bécs, 1928. – Új-Zéland közelében, 2000.) osztrák építész, festő és filozófus. Építészete az organikus építészethez tartozik. Jelentős filozófiai hitvallás van építészete mögött, mellyel az embert vissza akarja részben téríteni a természethez. Nagy hatással volt rá a bécsi szecesszió építészete Forrás – Wkipédia.
Anton Hanak - Az utolsó ember
Anton Hanak (Brno 1875–1934 Bécs) A szobor magassága kb. 233 cm (alappal együtt). Anyaga: bronz. Több példánya is létezik. A művész 7 évig dolgozott rajta, 1917- és 1924 között.
Hanak „Ecce Homo”-ként is emlegette. Ebből következtethető ki a művészi szándék. Ecce homo: Ime az ember! Pilátusnak tulajdonítják e mondást, amit akkor használt, amikor a katonák Krisztust a zsidók királyaként tövissel megkoronázták és bíbor köpenyt adtak rá. A művészetben Krisztust szimbolizáló alak.
Claude Monet - Ösvény Monet kertjében Givernyben, 1902
Claude Monet kertje, a Párizstól 70 km-re található kis faluban, Givernyben volt. Ma is védett hely. Franciaország egyik díszkertje. Claude Monet több mint negyven éven át élt Giverny-ben, 1883-tól egészen az 1926-ban bekövetkezett haláláig. Nem állnak precíz információk rendelkezésre arról, hogy az ötholdnyi, virágágyásokból és vízililiommal lepett kerti tóból álló kert hogyan nézett ki pontosan az ő idejében. Bár festményei megmutatják, hogy milyen volt. A festő halála után a kert pusztulásnak indult, 1944-ben pedig súlyosan meg is sérült a szövetséges csapatok bombázása idején. Amerikai adományokból 1977 és 1980 között állították helyre. 2011-ben újabb felújítás kezdődött.
Auguste Rodin – Eva, 1881
Mérete: 174 x 55 x 64 cm. Anyaga: bronz.
Éva, az Ősanyja, minden emberi életnek a földön. Fejét szégyenlősen a karjaiba rejti. Mivel Rodin a természetet tekinti a legfontosabb példaképnek, mindig élő modellekkel dolgozik. Rodin egy fiatal, terhes nőt választ. Nem tud róla semmit, amíg modellje nem mesél neki a terhességről. Éva befejezetlen marad, Rodin sok évet tölt vele a stúdiójában. Aztán végül elengedi. Éva az első modern szobor, megtalálja az utat a közönséghez, és ezzel forradalmat indít el a művészeti világban.
Claude Monet, A séf (Le Père Paul), 1882
A fény! A színek! Az impresszionista festmények mintha belülről sugároznák a fényt. Közelről először csak festékfoltokat látunk. Csak a megfelelő távolságból ölt testet a szakács kalapja és kabátja, megvilágított átjárók és árnyékok. Mint minden impresszionistát, Claude Monet-t sem a valódi tárgyak aprólékos ábrázolása érdekelte, hanem az optikai jelenségek múlékony észlelése. Paul Antoine Graff, sokak által dicsért séf volt. Egy kis szálloda tulajdonosa az észak-franciaországi Pourville-ben, ahol Monet 1882-ben több hétig tartózkodott. 1903-ban ezt a festményt a bécsi szecessziós kiállításon mutatták be, ahol a Belvedere múzeum számára vásárolták meg.
folyt. köv.