Ars longa, vita brevis

Paphnutius

Paphnutius

Semmering

Történelmi és vasúttörténeti utazás és túrázás az Alpok alacsonyabb hegyei közt

2024. július 14. - Paphnutius

00_2.jpg

Semmering

Történelmi és vasúttörténeti utazás és túrázás az Alpok alacsonyabb hegyei közt

doppelreiter_kogel_1.jpg

 01_30.jpgA semmeringi vasút Ausztriában, Alsó-Ausztria és Stájerország tartományok határán található, Gloggnitz és Mürzzuschlag között. A vasútvonal kétvágányú, villamosított, szerves része az osztrák Déli Vasútnak. A Semmering-hágó térségében halad, igen nehéz terepviszonyok és jelentős szintkülönbségek legyőzésével.

 doppelreiter_kogel_5.jpg02_29.jpg

doppelreiter_kogel_8.jpg

A hegyvidék domborzati nehézségei miatt fontos személy- és áruszállítási lehetőséget teremtett a Bécsi-medence és Trieszt között. Európa első hegyi vasútja. Tervezője Carl Ritter von Ghega volt. 1848 és 1854 között épült. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vasútvonalon a tervezővel. 1998-tól kulturális világörökségi helyszín. vonat_1.jpg

Teljes hossza 41 km, 896 méteres magasságra megy fel, miközben 460 méter szintkülönbséget küzd le. A legnagyobb sebessége 60-80 km/h. A vasút 14 alagúton, 16 viadukton, több mint 100 kőhídon és 11 vashídon halad át. A leghosszabb alagút 1434 méteres, a viaduktok között előfordulnak kétszintesek is.

kalte_rinne_viadukt.jpgKalte Rinne Viadukt + dupla viadukt impozáns Kalte Rinne Viadukt alatt. A 10 hatalmas felső és 5 alsó ívből álló, 46 m magas, 184 m hosszú viadukt a legismertebb és legnagyobb völgyhíd a Semmering vasútvonalon.

Az építkezésen 20 000 ember dolgozott, egyharmaduk nő. Az építés hat éve során 89-en haltak meg balesetben, főleg sziklaomlások miatt. A munkások közt. kolera és pestis járvány is terjedt, amiben több százan hunytak el. Olyan is előfordult, hogy az emberek a körülmények és veszélyek miatt tömegesen elhagyták az építkezést.

golfhaus_geiger.jpg Golfhaus Geiger

Eleinte csak személyforgalmat bonyolítottak. 1868-tól az áruforgalomnak is megnyitották. 1956 és 1959 között villamosították a vasútvonalat. 1860-ban a menetidő 2 óra 4 perc volt, 1938-ban 1 óra, 1990-re 42 percre rövidült.

breitenstein_1.jpg

doppelreiter_kogel_3.jpg

Mürzzuschlag am Semmering egy 8 ezres kisváros, a terület ipari központja és évszázadok óta jelentős település. Nem véletlen, hogy a Semmeringi vasútvonalon fekszik. A vasút történetét bemutató múzeum megtekintése fontos eseménye annak, aki utazni akar a híres vasútvonalon, vagy kirándulni a környéken. Nagyon egyszerű a dolga.

muz_1.jpg

Egy old timer Porsche a múzeum gyűjteményéből

A nagy területen elterülő múzeum az állomás területén található. A neve: Südbahn Museum Mürzzuschlag am Semmering.

muz_6.jpg

Az idő az egyelten lineáris fogalom. A többi mátrix. De ez csak akkor lenne igaz, ha nem az ember találta volna ki, önmaga sanyargatására. Így az idő is elvont, szubjektív fogalommá homályosult.

Südbahn Museum, Mürzzuschlag am Semmering, Austria

Íme egy kis ízelítő a hatalmas járműgyűjteményből:

muz_2.jpg

muz_3.jpg

muz_4.jpg

muz_5.jpg

breitenstein.jpg

Megéri a 10 eurós belépőt, hisz történelmi, vasúttörténeti kiállítást is látunk egyben, rengeteg régi mozdonnyal, sín járművel és vasúti kellékkel. Szobrokkal és térképekkel.

 a_20-schilling-blick_1.jpg

A Semmering-vasút mentén kanyargó túraútvonalat építettek (Bahnwanderweg). Ezen túrázva, hol ebből, hol abból az irányból látjuk a viaduktokat, alagutakat és rendszeresen feltűnnek a vasútvonal piros szerelvényei.

kurhaus.jpgKurhaus

Útbaesik az 1909-ben átadott Kurhaus monumentális, sok teraszos, hajdani gyógyszállója, mely egyike az első, vasbetonból készült polgári épületeknek. A magaslati gyógyhotelként működött, még náci tábornokot, Rommelt is itt próbálták mentálisan helyrehozni, amikor Afrikából visszatért. De volt szovjet katonai nyaraló, majd állami nyaraló hivatalnokoknak. Később külföldi vállalkozók próbálkoztak hasznosítani, sikertelenül. Jelenleg a pusztulás jeleit mutatja.

doppelreiter_kogel_7.jpg

doppelreiter_kogel_4.jpg 

doppelreiter_kogel_2.jpg

Doppelreiter Kogel, 919 m

Néhány kiváló kilátópont is található a túra útvonalán. Doppelreiter Kogel (919 m) csúcsán kilátótorony (Doppelreiterwarte). A felső szintről lenyűgöző körpanoráma tárul elénk.

 a_20-schilling-blick_4.jpg

A másik a 20-Schilling-Blick, híres kilátópont nevét az 1968-ban forgalomba hozott 20 Schillinges bankjegyről kapta, melynek hátoldalán egy látkép volt, amit erről a pontról készítettek.

a_20-schilling-blick_2.jpg

20-Schilling-Blick, az látható itt, mint az egykori 20 schillinges bankjegyen

a_20-schilling-blick_3.jpgEz a különleges felvétel egy türköző fém dobozból készült és megsokszorozza a látványt

20240713_163420.jpgBreitenstein

gegha.jpg

Ghega múzeum

Még van egy harmadik csodás panoráma pont is, a Breitenstein falucskába levezető úton, a vasút tervezője, Carl Ritter von Ghega emlékmúzeuma felett, ahonnan jazz zene hallatszik fel az ösvényre. Ahogy elhaladunk mellette, látjuk, hogy táncos mulatság folyik. A magyarországi 37 fok helyett itt egész nap 22 fok van, bár Mürzzuschlag am Semmering városban párás, fülledt meleg. blunzenwirt_fogado.jpg

A kirándulás végén érdemes betérni a Blunzenwirt fogadóba, Breitensteinben, ahol nagyszerű ételek és csapolt sör kapható. Mi olyan ételt kértünk, amit otthon biztos nem találunk. Kirántott véreshurkát, petrezselymes törtkrumplit, friss vegyes salátát és csapolt Steiger sört ajánlottak.

vereshurka.jpg

Elfogadtuk és nem bántuk meg!

 

Forrás:

Kirándulástippek,hu

Wikipédia

Saját források

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paphnutius.blog.hu/api/trackback/id/tr10018446523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása