Ars longa, vita brevis

Paphnutius

Paphnutius

Rózsa-gyász haikuk

Egy haiku-ciklus Zsuzsi emlékére

2017. május 03. - Paphnutius

rozsa01.jpg

 

 

Ezt a haiku-ciklust a Napút haiku pályázatára írtam. Témája a rózsa volt. A szerkesztő a 2. és 5. részt szerkesztette be a Napút 2017/3-as számába, amelynek címe: Rózsák füzére és áprilisban jelent meg.

Véleményem szerint a 6 vers egyben teljesebb élményt nyújt, mint a kiragadott kettő, ezért az eredetit közlöm le.

A szerzés során kísérletet tettem, a zen buddhista és a római katolikus szemlélet összeegyeztetésére.

Az egyes részek dramatikai rendszer alapján vannak szerkesztve. A versek után az egyházi, liturgiai magyarázatokat is elolvashatod.

 

 743245.jpg

Rózsa-gyász haikuk

 

 

Rózsatövisek.

Sírodat takarítom

Fájdalmasan szép.

 

Sírodon rózsák

Megfagyott rőt szirmain

Jégvirág csipke

 

Harminc szál vörös

rózsa. Elhaltatok mind,

lelkemmel tartva.

 

Mondanék érted

egy imát. Sohasem volt

rózsafüzérem.

 

Egy Rózsafűzért

mondanék, fájdalmasat-

kedden pénteken.

 

Tata, 2017.

 

 0000_fekete_rozsa_4_2.jpg

 

A rózsafüzér-ájtatosság

 

A rózsafüzér közösségben való imádkozásának többféle változata lehetséges. A négy rózsafüzért a következőképpen imádkozhatjuk: hétfőn és szombaton az örvendetes rózsafüzért, csütörtökön a világosság titkait, kedden és pénteken a fájdalmasat és szerdán, valamint vasárnap a dicsőségeset. A napoktól el lehet térni!

E szertartásnak 3 féle menete lehet:

 

 

  1. A rózsafüzér-ájtatosság hagyományos módon

 

A rózsafüzért keresztvetéssel kezdjük, majd elmondjuk az Apostoli hitvallást. Az első szemekre elmondjuk a bevezető imákat: Mi Atyánk…, három Üdvözlégy Mária a megfelelő titkokkal és Dicsőség. Ezt követően kezdjük az első tizedet a Miatyánkkal és a tíz Üdvözléggyel. A tizedek végén a Dicsőséget imádkozzuk. Sok helyen szokásban van, hogy elimádkozzák a következő imádságot:

 

Ó, Jézusom, bocsásd meg bűneinket, ments meg minket a pokol tüzétől, vidd a mennybe a lelkeket, különösen azokat, akik legjobban rászorulnak irgalmadra.

A liturgiából innentől csak a fájdalmas rózsafüzérre vonatkozó részeket közlöm!

 

A fájdalmas olvasó

 

A bevezető három Üdvözlégyre:

  1. aki értelmünket megvilágosítsa,
  2. aki emlékezetünket megerősítse,
  3. aki akaratunkat tökéletesítse,

 

A tizedekre:

  1. aki érettünk vérrel verítékezett,
  2. akit érettünk megostoroztak,
  3. akit érettünk tövissel koronáztak,
  4. aki érettünk a keresztet hordozta,
  5. akit érettünk keresztre feszítettek,

 

Valamennyi rózsafüzért követően elimádkozhatjuk a loretói litániát vagy pedig az alábbi könyörgést:

 

Imádkozzál érettünk, Istennek szent Anyja!

Hogy méltók lehessünk Krisztus ígéreteire!

 

Könyörögjünk! Urunk, Istenünk, a te egyszülött Fiad életével, halálával és feltámadásával megszerezte nekünk az örök élet jutalmát: add meg, kérünk, hogy e titkokról a Boldogságos Szűz Mária szentolvasójának elmondásával megemlékezve, higgyük, amit magukban foglalnak, és elnyerjük, amit ígérnek. Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.

 

 

  1. Rózsafüzér szentírási idézetekkel

 

A rövid szentírási szakaszokat az egyes tizedek előtt olvassuk fel.

 

A fájdalmas olvasó

 

  1. Aki érettünk vérrel verítékezett

Ének: Sz.V.U. 66,1-2: Bűnös lélek, sirasd, kérlek

 

Lk 22,39-46

Ezután Jézus kiment, és szokása szerint elindult az Olajfák-hegyére. A tanítványok is elkísérték. Amikor odaért, kérte őket: „Imádkozzatok, nehogy kísértésbe essetek!” Aztán odébbment, úgy egy kőhajításnyira, és térdre borulva imádkozott: „Atyám, ha akarod, kerüljön el ez a kehely! De ne az én akaratom teljesüljön, hanem a tied!” Megjelent neki az égből egy angyal, és megerősítette. Halálfélelem kerítette hatalmába, és még buzgóbban imádkozott. Verejtéke mint megannyi vércsepp hullott a földre. Aztán abbahagyta az imát, és visszament a tanítványokhoz. Azok közben elaludtak bánatukban. Rájuk szólt: „Miért alusztok? Keljetek fel és imádkozzatok, nehogy kísértésbe essetek!”

 

 

  1. Akit érettünk megostoroztak

Ének: Sz.V.U. 74/ÉE 85: Ó, Jézus, Jézus

 

Jn 19,1-5

Pilátus előhozatta Jézust és megostoroztatta. A katonák töviskoszorút fontak, a fejére tették, és bíborszínű köntöst adtak rá. Aztán elé járultak, és így gúnyolták: „Üdvözlégy, zsidók királya!” Majd arcul ütötték. Pilátus ismét kiment, és így szólt hozzájuk: „Nézzétek, elétek vezetem. Értsétek meg: nem találom semmiben sem bűnösnek.” Jézus töviskoronával, bíborpalástban jött ki. Pilátus rámutatott: „Íme, az ember!”

 

 

III. Akit érettünk tövissel koronáztak

Ének: Sz.V.U. 61/ÉE 86: A fényes Isten-arcot

 

Mt 27,27-31

A helytartó katonái bevitték Jézust a helytartóságra, s odagyűjtötték köré az egész helyőrséget. Megfosztották ruhájától, bíborszínű köntöst adtak rá. Tövisből koszorút fontak, fejére tették, jobb kezébe pedig nádszálat adtak. Aztán térdet hajtottak előtte, és így gúnyolták: „Üdvözlégy, zsidók királya!” Közben leköpdösték, fogták a nádat s verték a fejét. Miután így csúfot űztek belőle, levették róla a palástot, s ráadták saját ruháját. Aztán elvezették, hogy keresztre feszítsék.

 

 

  1. Aki érettünk a keresztet hordozta

Ének: Sz.V.U. 63/ÉE 91: A keresztfához megyek

 

Lk 23,26-31

Ahogy Jézust elvezették, megállítottak egy cirenei embert, Simont, aki éppen a mezőről tartott hazafelé. Vállára adták a keresztet, hogy vigye Jézus után. Nagy tömeg követte, asszonyok is, akik jajgattak és sírtak miatta. Jézus hozzájuk fordult: „Jeruzsálem leányai - mondta nekik -, ne engem sirassatok. Inkább magatokat és gyermekeiteket sirassátok, mert jönnek majd napok, amikor azt fogják mondani: Boldogok a meddők, akik nem szültek, nem szoptattak. Akkor majd unszolni kezdik a hegyeket: Omoljatok ránk! És a dombokat: Takarjatok el! Mert ha a zöldellő fával így tesznek, mi lesz a sorsa a kiszáradt fának?”

 

 

  1. Akit érettünk keresztre feszítettek

Ének: Sz.V.U. 70/ÉE 84: Jézus, világ Megváltója

 

Lk 23-33-46

Amikor odaértek arra a helyre, amelyet Koponya-helynek hívtak, ott fölfeszítették, s a gonosztevőket is vele, egyiküket jobbról, másikukat balról. Jézus pedig mondta: „Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják, mit tesznek.” Ruháján sorsot vetve megosztoztak. A nép bámészkodott, a főtanács tagjai gúnyolódtak: „Másokat megmentett - mondták -, most mentse meg magát, ha ő a Messiás, az Isten választottja.” Gúnyt űztek belőle a katonák is, odamentek és ecettel kínálták: „Ha te vagy a zsidók királya, szabadítsd meg magad!” - mondták. Feje fölé görög, latin és héber nyelvű feliratot tettek: „Ez a zsidók királya.” Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: „Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magad és minket is.” A másik rászólt: „Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat." Aztán hozzá fordult: „Jézus, emlékezzél meg rólam, országodban.” Ezt válaszolta neki: „Bizony mondom neked, még ma velem leszel a mennyben.”

A hatodik óra körül sötétség támadt az egész földön, s egészen a kilencedik óráig tartott. A nap elsötétedett, a templom függönye középen kettéhasadt. Jézus ekkor hangosan felkiáltott: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.” E szavakkal kilehelte lelkét.

 

 

  1. Rózsafüzér énekekkel

 

Ha csak énekekkel imádkozzuk a rózsafüzért, az egy-egy tizedre vonatkozó éneket mindig a tized előtt énekeljük. Felhasználhatjuk azokat az énekeket, melyek a rózsafüzér szentírási szakaszokkal történő imádkozásakor szerepelnek, de énekelhetők más énekek is a népénektárból, amelyek megfelelnek az imádkozott tized jellegének.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paphnutius.blog.hu/api/trackback/id/tr5212476673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása