Sokáig gondolkodtam, hogyan tudnám összefoglalni, bemutatni Matisse-hoz fűződő viszonyom. Tudtam, hogy meg kell ezt a posztot írnom. Nemcsak azért, mert az idei kiállítás páratlan volt a maga nemében, hanem azért is, mert pont 25 évvel korábban, 1997. júniusában voltam utoljára Matisse kiállításon.
Matisse - Önarckép, 1900
Persze Matisse képeket közben is láttam, de nem összefoglaló tárlaton. Az első nagy találkozás a Houston Museum of Fine Arts szenzációs kiállítása volt, amelyen Picassoval való kapcsolata köré volt kerekítve a téma és kettejük életművéből mutattak be 200 képet. Azóta is emlegetem, ha szóba kerül, hogy az volt a kedvenc kiállításom és nem Picasso miatt.
Ezért hát izgalommal voltam a mostani előtt. Éreztem, hogy egy vers bennem van erről. De nem akartam a képekről elvonni a figyelmet. Ezért írtam egy általános ismertetőt és a végén, ha még valaki kíváncsi rá, elolvashatja a verset is, Matisse-al kapcsolatos tapasztalásaimról.
Olvasó nő, 1895
Matisse egy korai műve, nekem az egyik kedvencem
Henri Matisse A gondolatok színe című tárlata nyáron és ősszel volt látható a Szépművészeti Múzeumban, amely a francia festő életművét több mint százötven alkotáson keresztül mutatta be. A tárlat, a párizsi Pompidou Centre-ből érkezett 130 alkotáson alapult. Ez a kulcsművekből álló válogatás ritka csemege lenne a művészetet szerető látogatóknak, bárhol a világ kiállítótermeiben.
Matisse életművét a korai képektől, a szobrain, rajzain és grafikáin keresztül, egészen az ötvenes években készített papírkivágásokig ismerhettük meg.
A kiállítás a művész alkotópályájának olyan központi kérdéseit is felvetette, mint a vonal és a szín viszonya, az enteriőr és az alak összefüggései. Néhány alkotást láthattunk Matisse modelljeiről is, akik központi szerepet játszottak művészi fantáziájában.
Matisse - Papírkivágások - A tánc, Vázlat, 1935.
Henri Matisse (1869 - 1954)
Az impresszionizmus utáni művészeti irányzat, a fauvizmus köthető a nevéhez. Matisse a modern festészet történetében Cézanne után és Picasso előtt a legnagyobb hatású festő volt.
Megismerkedésük idején 1906-tól Picasso mesterének is tekintette, akit sok technikai tanáccsal látott el. A művészetről alkotott nézeteik okán sok éles beszélgetés volt közöttük. Egyszer Picasso azt mondta, hogy ha Matisse nem lenne többé, kivel lehetne a művészetről vitatkozni.
A fauvizmus
„Ha az eszközök úgy megkoptak, mint a huszadik század festészetében, hogy kifejezőerejük kimerült, akkor vissza kell térni az alapokhoz… Akkor képeink megtisztulnak… közvetlenül a szép kékkel, a szép vörössel, a szép sárgával beszélnek, az elemi tartalmakkal, amelyek az emberi lélek mélyét érintik meg. Az a fauvizmus kiindulópontja: A bátorság, hogy visszataláljunk a tiszta eszközökhöz.”
A fauves-ok („vadak”) festészeti mozgalma – az impresszionizmus után – a legfontosabb lépés volt a modern festészet történetében. A fauve-ok a színek térhatást keltő tulajdonságait kutatták. Lemondtak a perspektíva alkalmazásáról. A kép felületén kétdimenziós, tiszta színfoltokat alkalmaztak.
A gyönyör, 1907
„A fauvizmus egy rövid pillanat volt, amelyben úgy gondoltuk, hogy az összes színt egy szintre kell emelni anélkül, hogy egyet is feláldoznánk közülük…”
Wikipédia
Ülő rózsaszín akt, 1935-36
Sokáig vívódott ezzel a képpel. Nem véletlen, hogy két évszám van megadva. A képen visszakaparások, átfestések nyomai láthatók.
...és íme a vers, amely korábban született, mint a fenti sorok:
A gondolatok színe
Matisse 2022
az volt az utolsó alkalom
Henri Matisse-t néztük
én már régen vágytam rá
25 év után újra
izgatott, milyen lesz
hogyan fogadom majd
ezt az újabb találkozást
valamennyire neked is tetszett
bár nem a kedvenced, mondtad
nosztalgikus érzéseim támadtak
1997: Museum of Fine Arts, Houston
Zsuzsival és Michelle-el
akkor is Matisse volt
de másképp: Picassoval együtt
mester és tanítványa
a képek akkor zsigerileg hatottak rám
ahogy a szerelmünk is új dimenzióba került
most viszont az ellenkezője:
én már éreztem, utoljára találkozunk
tudtam, meg fogsz ezért sértődni
vihar nem lesz, hangos szavak sem
még egy utolsó telefonbeszélgetés sem
nem szerettél, kedvelted velem tölteni az időt
mondanám, hogy kihasználtál
de nem, én is pont ezt akartam
volt azért közös is a két tárlatban
ahogy anno, ott akkor Zsuzsi
most te is hatással voltál rám
Matisse nőalakjait látva
tényleg nagy mester volt
az érzelmek gerjesztésének mestere
hatása érvényes örök időkre
szépségideáloktól függetlenül
a szerelem törvényei is azok
képekből szétáradó csábítás
összefonodás testben és lélekben
hormonok, virtuális festékszag
feromon és hajdanvolt kurtizánok olcsó parfümje
úgy keveredtek tudatalattimban
mint a színek Matisse palettáján
25 év lányai és asszonyai
ott vagytok mind a képeken
Odaliszk székkel
Vörös nadrágos odaliszk
A művész „nizzai korszakának” legkedvesebb modellje, Henriette Darricarrére látható a művész Odaliszk vörös nadrágban [Odalisque à la culotte rouge] (1921) című képén, mely Matisse odaliszkokat, a keleties ruhába öltöztetett, csábító nőalakokat ábrázoló festményeinek első darabja.