Ars longa, vita brevis

Paphnutius

Paphnutius

2023 utolsó sétája Budán

2024. január 02. - Paphnutius

Már szokásommá vált a szilveszter délutáni séta. Az útvonala nagyjából állandó. A Szent-Gellért térről indul. Elindulok a lépcsőn a Sziklatemplom érintésével egészen a Citadelláig, majd vissza a zöld sáv jelzésig, aztán végig a Gellért-hegy oldalában a Szent-Gellért szoborig, majd a Filozófiai kert szoborcsoportja és a néhai víztározó teteje a Buda királyfi - Pest királykisasszony szoborig. Innen már két felé is lehet menni. Az egyik irány, a Tabánon, Sas-hegyen keresztül, a Várhegy megkerülésével a Déli pályaudvarig.

Most a másik utat választottam. Vissza a Szent-Gellért szoborig, le a lépcsőkön az Erzsébet-hídig. Itt megkerestem a Gellért-hegybe csapódott szárnyas bombán himbálózó Vukot, Kolodko szobrát. Most a télre való tekintettel sálat is kötött valaki Vuk nyaka köré.

Át a Döbrentei téren és a sétáló utcán keresztül a Várkert bazárig. Ott fel a várba, majd átkelve a turista áradaton, valamelyik meredek lépcsősoron le a Vérmező sarkáig. Itt megállok egy kicsit Kosztolányi Dezső egykori lakóhelyét jelző emléktáblánál.

Aztán a Vérmező parkján át a Déli pályaudvarig. Útközben mindig fotózom ugyanazokat a dolgokat is és mégis mindig más. Most ebben a haladási sorrendben kerülnek fel a képek minden magyarázat nélkül. Elég nézni őket. A csodás Budapest ezer és ezer arcának apró szépségeit, szegleteit.

 

Fotózva: 2023. 12. 31. délután

Publikálva: 2024. 01. 02.

 

2023 végére

2023 végére az elmúlt év tapasztalatai alapján írtam néhány kritikus és önkritikus gondolatot.

Továbbra is ezt fogom tenni 2024-ben is. Mást minek is írnék!

BÚÉK mindenkinek aki idetéved, vagy szándékosan felkeresi az oldalt!

/Illusztrációknak a Filozófiai kertben készítettem fotókat az év utolsó délutánján./

A szövegek beleilleszkednek az év végi posztjaim sorába, ezért alcímük (peace & love) ugyanaz és tovább sorszámozódnak. Előző évemet mindig is VÉDANGYAL-omnak köszönöm meg, aki láthatatlan, de létezése számomra bizonyosság.

 

Ekhnaton

2023

/peace & love no. 5./

 

a populizmus éve

a háborúk éve

 

a bezárulás éve

az útkeresés éve

 

az út találás éve

(köszönet a VÉDANGYALNAK!)

 

 

2023, a hiány éve

peace & love no. 6.

 

már állandósult

a hiány

minden sarkon ott lapul

nem kell odanézni sem

porcicaként kedveskedik

nyájasnak mutatkozik

ártatlan

ám komoly

halálosan komoly

már nem lehet kiseperni

porszívó porzsákján át is

visszatér

ha nem nézel rá

érzed

mert a hiánynak

szaga van

megkeseredett mandula

avasodott vanília

alattomosan fojtó

ha nem figyelsz rá

megmérgez

de én

megtanultam figyelni!

 

Bodhidharma

lelki summa 2023

peace & love no 7

 

magam körül sok vergődő embert látok

de nyitott lelkű őszintét

köztük nem találok

sértettség a világra

alaptalan elvárások

úgy gondolják

már kijárnak nekik alapból mások

bírálják

akit

vagy amit eléjük sodor az élet

önkritika nélkül

már vergődik a lélek

önsorsrontás kritika nélküli lét

öntökéletesség számukra a mibenlét

sorsuk romjain szépen öregednek

más sorstársuk példájában igazságot lelnek

elég hibásnak vélni az emberi világot

s gőgösen tiporni minden lélekvirágot

nehéz lesz így rátalálni az útra

legtöbben inkább el sem kezdik

és lassan véget ér a túra

 

Gandhi

VÉDANGYALOM

Peace & love No. 8.

 

VÉDANGYALOM

Köszönöm

hogy segítettél:

 

nem felejteni

jól emlékezni

megélni

utat keresni

megtalálni!

Lao-ce és én, mögöttem Bodhidharma

2023. december 31. 21:56

Egy haikuszerű karácsony reggelén + Gondolatok 26-án

A fotók Budapesten készültek, a karácsonyi vásáron

 

Egy haikuszerű karácsony reggelén

 

mi köze lehet

karácsonyhoz egy haikunak

minden és semmi

 

 

Gondolatok 26-án

 

hívságok és csábítás

legtöbbször

merő ámítás

 

szerintem Jézus

nem vállalna be

egy mai karácsonyt

 

jól vagyunk

és szeretjük

a végén

mégis

kicsit fellélegzünk

 

vannak idén

fő hiányosságok

a mamák

főleg ANYU

 

karácsonyi meteo

 

karácsonyi meteo

 

7:46: reggel ekkor repültek ki a ludak

soha nem tudják csendben csinálni

8:01-kor verebek csiviteltek álmosan valahol a fagyal bokrok sűrűjében

8:10: egy ideszokott csuszka turkál kicsit

a még mindig virágzó mézvirág földjében

8:12: megjelentek az erkélyen a reggelizni érkező cinegék

8:14: megszólalt az első galamb a jegenye nyár csúcsán ülve

most késnek a varjak

akik képesek megzavarni ezt az idillt

ők a fagyos reggelen vannak igazán elemükben

ám most

mintha tavasz lenne

hirtelen zsong minden

Renoir - A festő és modelljei

Színes beszámoló a kiállításról

Szépművészeti Múzeum Renoir kiállítás

Renoir - A festő és modelljei

Szépművészeti Múzeum, Budapest

2023. 09. 22. – 2024. 01. 07.

 

Szerintem sokkal többen kedvelik a festészetet, mint ahányan rászánják az időt és kifizetik a nem olcsó belépőt (6200 Ft), hogy felkeressenek egy ilyen kiállítást. Ezért nem gondolom feleslegesnek, hogy egy blogbejegyzést rászánjak és mások is láthassák Renoir képeit.

 

Jobban kedvelem a dinamikus képeket, amelyeken haladás, fejlődés, történet van, az újító stílusokat, amelyek elgondolkoztatnak, vagy meghökkentenek. Még a tájképeket, vagy a csendéleteket is, mint a portrékat, mégis előre tudtam, hogy Renoir kiállítását nem fogom kihagyni. …és így is történt.

 Renoir 20 évesen, 1861 körül, Üvegnegatívról készített levonat, Musée d’Orsay

Jó részt portrékat kölcsönöztek, főleg két párizsi múzeumból (Musée d’Orsay és a Musée de l’Orangerie) és Renoir impresszionista korszakából is pár fontos művét. A Szépművészeti Múzeum 2019-ben, a magyar állam pénzügyi támogatásával megvásárolta a mester Fekvő női akt (Gabrielle) című, valóban nagyszerű, kései remekművét, így mondhatni, hogy e festmény köré szervezték a tárlatot.

 

Claude Monet portréja, 1875. Musée d’Orsay. Monet portréja rendkívül kidolgozott és alapos munka. Írta Émile Zola, a híres francia író, a második impresszionista kiállításról készült írásában, ahol ezt a képet is kiállították.

Azt kell mondjam, hogy Renoir portréi fantasztikusak. Élethűek, sok esetben történeteket sugallnak, még a magamfajta laikus számára is. Nem is kell tudni, ki van a képen. A tekintet, a testtartás, az öltözet, a háttér, mind-mind mesél a modellről és a korról. 

A hinta, az impresszionizmus és Renoir művészetének egyik emblematikus képe, 1876-ból. Musée d’Orsay. Amire érdemes figyelni, a kép két központi alakjának testhelyzete és a többi alak nézése. Ezek által a szemlélődő bevonódik a történetbe.

Számos alkotás ábrázolja családtagjait, főleg a feleség és valamelyik gyermek a fő téma. Talán a legszívesebben megörökített gyermeke Jean, aki később a francia filmművészet egyik hatalmas alakja lett és leforgatta a filmtörténelem néhány jeles alkotását. Saját nevét használta, Jean Renoir néven vonult be a filmtörténelembe.

 

Alvó lány, 1897. Oskar Reinhard Collection, Svájc. A kép kissé szokatlan beállítású abban a korban. Már akkor készült, amikor Renoir levetni készült magáról az impresszionizmust és a régi mesterek felé fordult. Itt Ingres és Delacroix hatása látható. Különösen szép a bőr gyöngyházszerű tónusa, amihez nagyon apró ecsetvonások és precíz színkezelés szükséges.

A többi portrén pedig festőkortársai és azok családtagjai, vagy a háztartási személyzet szolgál modellként.

Renoir festődoboza és palettája 1910 után

Julie Manet, 1877. Musée d’Orsay. A portrén Renoir híres festő kortársának és barátjának, Manet-nak lánya látható.

 A három fekvő akt egyben, itt látható először. A középső, amelyiket megvásárolta Szépművészeti Múzeum.

Fekvő akt (Gabrielle), 1903, Szépművészeti Múzeum. Tisztelgés Tiziano és Ingres művészete előtt. A kép 1907-ben már látható volt Budapesten. Gabrielle Renard dajkának érkezett Renoir házához, de fokozatosan a mester legfontosabb múzsájává vált. Legjobban Jeannal jött ki, de a legkisebb fiú Claude is kedvelte. 1959-ben hunyt el.

Gyermeket szoptató nő, 1893-94 A képen anyja, Aline szoptatja a csecsemő Jeant. Aline modellként jött a Renoir házhoz, 1888-ban.

Jean Renoir varrás közben, 1898. A mester nem engedte, hogy fia szőke haját levágják, így aztán szinte lánynak látszik.Jean felnőttként szóvá is tette, hogy apja mindig lánynak festette.

A legkisebb gyermek Claude Renoir, bohócjelmezben, 1909, Renoir másik fia van a képen. Musée de l’Orangerie. Ezzel a képpel Renoir Jean-Antoine Watteau előtt tiszteleg, akinek bohócot ábrázoló képe a Louvre egyik főműként tisztelt kincse, napjainkig.

Hölgy napernyővel a kertben, 1875 részlet. Madrid, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.  Egy csodás impresszionista festmény, kulcsjelenetét emeltem ki.

Ösvény az erdőben, részlet, 1874-77, Hasso Plattner Collection. Túlburjánzó impesszionizmus. A kép élőben annyira sűrű és élettel teli, szinte zsongó, hogy a kép közepén lévő alakot először észre sem vettem. Ezt a részletet emeltem ki.

Fiatal lányok zongoránál, 1892. Musée de l’Orangerie. Az ünnepelt francia költő, Stéphane Mallarmé unszolására, a francia állam megrendelte ezt a festményt Renoirtól. Ez volt az első állami megbízása. Nagyon komolyan vette. Hat változatot festett olajjal, de készültek más verziók és képtanulmányok is. A kiállításon két változat látható. Ez lett a befutó.

Fiatal nő fekete kalapban, 1880-85 Lille, Palais des Beaux-Arts

Itt a végére egy személyes kedvenc. Finom ábrázolás egy hölgyről. A kép a realista portréfestés és az impresszionimus jegyeit is magán viseli. A több, mint 80 festmény, több tucat grafika, szobrok, rézmetszetek, bronz szobrok, eredeti, Renoir illusztrációkat tartalmazó könyvek megtekintése során ez maradt a legmegkapóbb.

 Paul Auguste Renoir életvidám fotója

1892-től jelentkeztek nála a Rheumatoid arthritis, vagyis a sokizületi rheuma tünetei. Ennek során a kéz és a láb ízületei gyulladnak be, válnak görcsössé, göcsörtössé. Renoir haláláig, 1919-ig szenvedett ebben a szörnyű fájdalmakkal járó betegségben. Utolsó éveiben már székéből felállni sem tudott, 4 szolgáló vitte székestől. Ágyában még a takarót sem tudta magán elviselni, ezért egy félkör alakú, csőszerű keret alá fektették és azt takarták be. Családja minden éjjel jajveszékelését hallgatta.

 Az öreg, beteg Renoir. A fotót a festő öregkoráról készült archív filmből fotóztam ki.

 

szamádi (samadhi)

2021. Látó-hegy, Börzsöny

 

szamádi (samadhi*)

 

ha végre megszabadulok a céljaimtól

földi hívságokat óhajtó vágyaimtól

ha biztosan lépkedem ingoványos útra érve

ha bátran tartom arcom a vakító fénybe

ha a köd napsütés lesz és a napsütés köd

ha beáll az egyensúly üres és teli közt

ha kiüresedem és mégis tele leszek

ami kell, magamhoz csak annyit veszek

ha mindez eljön, bár nem is várom

akkor tudni fogom, a jó utat járom

 

szamádi (samadhi) - A samadhi egy ősi, szanszkrit eredetű szó, aminek nincs mai megfelelője. Így szó szerint lefordítani sem lehet. Olyan valamire utal, ami az elménk számára értelmezhetetlen. Egy belső út, amin ha elindulsz, elkezded felfedezni önmagad.

Sajnos elszakadt az emberiség és az egyén is az ősi tudástól és tapasztalattól. Ez a felejtés, amit szanszkrit nyelven maya-nak hívnak. Annyit jelent, hogy önmagunkról alkotott illúzió.

Azt jelenti, hogy igazi tudás hiányában hamis képet alkotunk magunkról és világunkról.

Hívhajuk légvárnak is. Hisz, aki már elfelejtette, hogyan kell egy ház alapjait elkészíteni és csak arra vágyik, ami föld felett látszik, vagyis a felépítményre, annak a háza hamar össze fog omolni, vagyis terveiben már eleve egy hamis illúziót, egy légvárat dédelget.

De nem lehet könnyen a belső útra térni. Nem vezet oda út, így aztán az útvonaltervező sem segíthet. A legjobb út, ha tudatosan akarunk jelen lenni a minket körülvevő történésekben. Nem hagyjuk, hogy befolyásoljon minket a múlt élménye, jó és rossz tapasztalatok, amiket jól vagy rosszul értékelünk a lelkünkben. Nem hagyjuk azt sem, hogy a bizonytalan jövő is megzavarjon minket, a jelenben.

Ezért hát az első lépés, hogy folyamatosan próbáljunk jelen lenni a jelenünkben. Ezt mindfullnessnek hívják, ami tudatosságot, figyelmet jelent, bár főként tudatos jelenlétként, vagy éber figyelemként határozzák meg.

Ha bővebben érdekel a téma az alábbi you tube videót ajánlom elsőre:

Samadhi 1: Az én illúziója

 

 Keresztes -hegy, Gaja-szurdok, Bakony2020_08_19_58_2.jpg

3 haiku Anyunak

Ma két éve, hogy már nem közöttünk vagy!

Anyu

 

Ma két éve, hogy Anyu nincs közöttünk. Két éve, hogy elköltözött valahová, egy párhuzamos univerzumba. Én úgy képzelem, az Orion csillagképben található Lófej köd homlokára, ahol Apám 23 földi éve várt rá. Persze ez csak egy pillanat ezredrésze, ha az Univerzum időléptékét használom.

Sokszor elgondolkodtam azon, hogy bár különböző habitusú lelkek voltunk, mégis olyan békében töltöttünk el közösen 60 évet, hogy soha nem vesztünk össze és még egy hangos szóra, egy megemelt hangsúlyú mondatra sem emlékszem, amivel engem illetett volna. Pedig eddigi életem első felében nem voltam málészájú szoknyaszélen ücsörgő mama kedvence. Bátran toltam bele az orrom, az arcom sok mindenbe, amibe nem kellett volna. Így aztán úgy gondolom, hogy kizárólag neki köszönhető az a konfliktusmentes, biztos lelki háttér, amit biztosított nekem eddigi életem folyamán.

Amikor a kezeim közt tartottam élettelen testét, először nem a hatalmas űrt éreztem, amit a lelkemben hagyott, hanem egy pici megkönnyebbülést, hisz mindketten megéreztük, hogy vége. Ő pedig kizárólag méltóságteljes életet akart élni. Ez pedig sikerült is neki.

Egyszer, talán 10 éve lehetett, hogy volt egy hosszú beszélgetésünk, amit én kezdeményeztem és megtudtam sok dolgot, amire kíváncsi voltam, amik meghatározták az én és végső soron a család sorsát is. Miben is fejezhettem volna ki az érzéseimet, mint egy hosszú versben. Már akkor tudtam, hogy amíg Anyu él, nem fogom ezt a verset publikálni és most is úgy érzem, hogy nem kell. Talán egyszer megteszem, de az is lehet, hogy a házi archívum része marad. Végtére is sok ilyen írást nem tettem közzé eddig sem.

Most pedig szeretném ezzel az írással kiegészíteni a tavalyi blogbejegyzésemet, amit ezen a napon tettem közzé. Ezzel emlékezem Anyura, akinek soha nem voltak ellenségei, aki igazi jó szellemként él tovább azok emlékezetében, akikkel valaha is találkozott.

 

3 haiku Anyunak

 

stílusos hiány

december közepén: én

eggyé váltunk már

 

Egy éve léptem

a belső útra. Lelkem

rőt kannavirág.

 

az elfogadás

üres-semmivé válás

mindenki előtt

 

Téli gondolatok

Séta a havas Tatán

Keresztelő Szent-János szobra

Vasárnap az első igazi hóesésben körbesétáltam Tata néhány népszerű részén és fotóztam a várost. Mindig találok új dolgokat. Most is. Akkor jutott eszembe, hogy annak idején írtam egy téli haikucsokrot, ami elég sikeres volt. Így aztán előástam őket és hozzáadtam a friss havas fotókat.

 

Téli gondolatok

 

Ezt a téli haikufüzért még 2007-ben írtam. Hat haiku került bele. Jóval később, talán 10 év is eltelhetett már, amikor megláttam a Nők Lapja Café (NLC) on-line kiadásában. Természetesen sem engedélyt nem kértek, sem értesítést nem küldtek a publikálásról. Mára már nem lepődöm meg semmin. Egyébként is a mai világban beteszi egy "költeni vágyó költő" a szövegem a Chatdpt-be és átfogalmaztatja. De már mindegy. Csak ne tudjak róla!

 

Ebben az időben még Öveges professzor is humoros arcát mutatja!

Ez még egyenlőre titok, de a várudvaron áll és valami szent állatra hajaz...

Tehát a haikuk:

Téli gondolatok

 

Zúzmara, dara

Fagyos idő vándora

Pihenj, s merengj!

 

Fogadj el idő

Görbíts tered előttem

Ráérek, várok.

 

Havas rögökön

Őz lába neszez.

Átfagytam, megyek.

 

Pottyanj le, jégcsap!

Fenyő ágát ne gyötörd!

Mert ünnepre vár...

 

Pásztorok sípja...

Nem! Nem engem hívogat!

Ál-romantika.

 

Vígságra vágyom

Hóra, szánra, mosolyra!

Hóember kacsint!

Malom és kacsa téli nézőpontból

Ez a gyönyörű pergola mindig hálás fotótéma

 

A Malomkert bejárata

Számomra ez a téma örök. Sok fotót csináltam már róla...

Van néhány kedvenc fám, ezek télen is a kedvencek...

Dobroszláv Lajos, Tata egyik híres festője Che Guevara stílusú sapkát készített hóból

Harangláb téli szoknyában

Ez a karácsonyfa azért tetszett meg, mert a színes papírszalagok régen minden fenyő díszei voltak, de aztán idővel elszakadtak. A gyermek pedig, aki készítette, idővel felnőtt...

A tatai vár Rosenberg bástyája B/W-ban

Ha gyalog megyek, nem tudom megállni, hogy ezt a szoborcsoportot lefotózzam.

Nepomuki Szent-János emlékműve, amely a róla elnevezett Nepomuki Szent - János hídon áll a Rosenberg bástyával szemben.

Tandori Dezső

Tandori Dezső

Sajnos már nincs közöttünk. Az elmúlt 60 év legjelentősebb magyar irodalmi személyisége. Író, költő, műfordító és festőként sem volt utolsó. Dec 8-án volt halálának 4. évfordulója. Ez a verset 75. születésnapjára írtam 2013-ban.

 

Tandori 75

De jó! Most van egy kicsi nyugalom.

A 75 éves Tandorit hallgatom.

Jó fej az öreg, imádom, ahogy mondja:

T.D. sírversét „Az égi királyság földi lovagja”.

Medvetalizmánját magához öleli

Párizsban egy parkban a borostyánt levizeli

az Egyesült Nemzetek fél-körútján menet

még ebből is vers született! Döbbenet!

 

Tata, 2013.

 

 

T:D: sírverse

 

Tandori Dezső

 

Égi királyság

földi lovagja:

végre mi vár rád,

kezdve ki adja.

 

Tűnni csak annyi:

újra-eredni;

járj, odahagyni

s visszaszeretni.

 

süti beállítások módosítása